Tutkimuksen kaupallistaminen digiympäristössä

tutkimuksen_kaupallistaminen

Miten tutkimuksen ja tutkimustulosten kaupallistaminen (esim. myynti, lisensointi, tutkimuksesta liiketoimintaa) voisi toimia saattamalla digitaalisessa ympäristössä yhteen julkinen ja yksityinen sektori?

Kaupallistamiseen liittyvää julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyötä tulisi lisätä ja tehostaa. Erityisenä tavoitteena on julkisten tutkimuslaitosten/tutkimuspalveluja tuottavien organisaatioiden toiminnan ja palvelujen kehittäminen vastaamaan erilaisia (kaupallisia) asiakastarpeita ja käyttötilanteita. Toisin sanoen on havaittu tarve tutkimuksen kaupallistamisen ns. matching-foorumille.

Tavoiteltu vaikuttavuus: Muodostaa pysyvä toimintamalli tutkimustulosten kaupallistamiseen digitaalisessa ympäristössä, jolloin selvästi suurempaa määrää tutkimustuloksia hyödynnetään kaupallisesti. Tutkimustulosten ympärille syntyy uusia startup-yrityksiä.

Tämän haasteen ilmoittautuminen on suljettu.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

emil-asp

3 kommenttia “Tutkimuksen kaupallistaminen digiympäristössä
  1. Tuija Aalto kirjoitti:

    Hei kanssaturnaajat! Millaisia tutkimuslaitoksia & tutkimuspalveluja tuottavia organisaatioita tässä pitää osata ajatella? Listaa jossakin virikkeeksi?

  2. Kon-Digi kirjoitti:

    Arvelisin, että kiinnostavaa olisi löytää mahdollisimman uutta tietoa esimerkiksi eri yliopistojen tekemästä tutkimuksesta seka niiden piiristä lähteneistä start-upeista.

  3. Tuija Aalto kirjoitti:

    Onko jotain esimerkkejä mailmalta, millaisia ” ”matching-foorumeja” on olemassa, miten ne on syntyneet, miten toimivat?

Vastaa

Keskustelu